- Locatie
Raadzaal
- Voorzitter
- C. Muijskens
- Toelichting
-
De vergadering is openbaar, u bent van harte welkom op de publieke tribune.
Indien u wilt inspreken over een van de agendaonderwerpen is dit mogelijk, u kunt zich hiervoor opgeven via de griffie voorafgaand aan de vergadering of via grifts@terschelling.nl
De vergadering wordt opgenomen en is live en achteraf terug te kijken.
Agendapunten
-
1Opening
-
2Vaststellen agenda raadscommissie 27 november 2024
-
3
Bijlagen
-
4
Samenvatting:
De Algemene Subsidieverordening (Asv) geeft de algemene regels die gelden bij
het subsidieproces van de gemeente Terschelling. De huidige Asv dateert uit 2011
is niet meer actueel. In de ontwerp Asv 2025 zijn de actuele regels met betrekking
tot staatssteun en Europese regelgeving verwerkt. Daarnaast is de regeling waar
mogelijk eenvoudiger gemaakt, zowel wat betreft leesbaarheid als wat betreft
werkwijze voor het doen en behandelen van subsidieaanvragen. Het ontwerp wordt ter inzage gelegd.
Gevraagd raadsbesluit:
De ontwerp Algemene Subsidieverordening ter inzage te leggen.
Afzender:
College van Burgemeester en Wethouders
Portefeuillehouder: wethouder RuigeBijlagen
-
5
Samenvatting:
In de nota reserves en voorzieningen legt de raad de beleidskaders vast rondom de reserves en voorzieningen. Deze beleidskaders dienen vervolgens als uitgangspunt binnen de planning en control-cyclus en komen onder meer tot uitdrukking in de begroting en jaarrekening. De huidige nota reserves en voorzieningen is geldig tot eind 2024. De nieuwe Nota is op een aantal punten geactualiseerd en heeft een geldigheidsduur van 2025-2029. De Nota treedt in werking per 1 januari 2025.
Gevraagd raadsbesluit:
de nota reserves en voorzieningen 2025-2029 vast te stellen.
Afzender:
College van Burgemeester en Wethouders
Portefeuillehouder: wethouder WassinkBijlagen
-
6
Samenvatting:
De verschillende belastingverordeningen en tarieventabellen dienen voor belastingjaar 2025 te worden vastgesteld door de gemeenteraad om in 2025 belastingen en rechten te kunnen heffen.
Bij heffingen met meerdere en verschillende tarieven worden, voor de leesbaarheid van de Verordening, de tarieven opgenomen in een bijbehorende tarieventabel. Indien in de Verordening geen inhoudelijke wijzigingen zijn, kan deze verordening ongewijzigd van kracht blijven. Het volstaat dan om alleen de tarieventabel aan te passen aan de tarieven voor het betreffende belastingjaar en deze te laten vaststellen door de gemeenteraad.
Gevraagd raadsbesluit:
de volgende belastingverordeningen en tarieventabellen vast te stellen voor 2025:
- de verordening op de heffing en invordering van Rioolheffing 2025,
- de verordening op de heffing en invordering van Onroerende zaakbelasting 2025,
- de Tarieventabel Lijkbezorgingsrechten 2025,
- de Tarieventabel Afvalstoffenheffing en Reinigingsrechten 2025,
- de Tarieventabel Precario 2025 en
- de Tarieventabel Leges 2025
Afzender:
College van Burgemeester en Wethouders
Portefeuillehouder: wethouder WassinkBijlagen
-
7
Samenvatting:
De huidige verordening is sterk verouderd en geeft onduidelijkheid. De nieuwe verordening geeft een formeel kader waarin de taken, bevoegdheden en samenstelling van de Adviesraad duidelijk worden vastgelegd. De Adviesraad biedt inwoners, cliënten en belangenorganisaties een platform om hun stem te laten horen en invloed uit te oefenen op het gemeentelijk beleid op het gebied van zorg, welzijn, werk en inkomen.
Gevraagd raadsbesluit:
De ‘Verordening Adviesraad sociaal domein Noardwest Fryslân 2025’ vast te stellen.
Afzender:
College van Burgemeester en Wethouders
Portefeuillehouder: wethouder GoldhoornBijlagen