Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Raadsvergadering

woensdag 22 januari 2025

19:30 - 23:00
Locatie

Raadzaal

Voorzitter
R.S. Cazemier
Toelichting

Agenda en agendastukken worden 10 dagen van tevoren gepubliceerd.


De publieke tribune is geopend, u bent van harte welkom. Via onze site kunt u live en achteraf meekijken.



Indien u wilt inspreken over een onderwerp waarover besloten wordt, kan dit tijdens de bespreking in de raadscommissie. 
Is er iets anders wat u aan de raad wilt meegeven, kan dit bij het agendapunt 3 (inspreekronde publiek). Neemt u hiervoor contact op met de griffie, voor de vergadering begint. grifts@terschelling.nl

Agendapunten

  1. 1

    Belangstellenden zijn van harte welkom de vergadering bij te wonen.

  2. 2

    Onderwerpen kunnen aan de agenda worden toegevoegd of verwijderd.

  3. 3

    Iedereen kan onderwerpen die niet op de agenda staan onder de aandacht brengen of iets meegeven ter overweging aan de gemeenteraad.
    Wilt u het woord voeren, meldt dit voor aanvang van de vergadering aan de griffier. Geef aan waarover u het woord wil voeren.

  4. 4.a

    Raads- en collegeleden die namens de gemeente in het bestuur van een samenwerkingsverband zitten, kunnen mededelingen doen naar aanleiding van vergaderingen van dit samenwerkingsverband.

  5. 4.b

    Collegeleden kunnen mededelingen doen over de voortgang van grote projecten: Programma Wonen 135+, Duurzaamheid, Inningswijze Toeristenbelasting, Havenfront (project Schylger Haven) , Tonnenloods, Concessie Veerdiensten en Onderwijs

  6. 5

    De vragenronde is bedoeld om vragen te stellen aan portefeuillehouders over onderwerpen die niet op de agenda zijn geplaatst en waarover zij graag nader willen worden geïnformeerd. De vragen worden uiterlijk 24 uur voorafgaand aan de vergadering bij de griffie aangemeld. In de regel worden deze vragen in de vergadering mondeling beantwoord.

  7. 6

    Indien er toezeggingen worden gedaan tijdens de commissie en raad door portefeuillehouder, worden deze opgenomen op de lijst van toezeggingen.
    De lijst is te vinden op de website van de gemeenteraad Toezeggingenlijst en wordt periodiek in de raadsvergadering besproken.

  8. 8

    Er zijn stukken ingekomen in de categorieën:
    • A/ voorstel voor kennisgeving aannemen
    • B/ in handen stellen van het college ter afdoening
    • C/ betrekken bij een raadsvoorstel.
    De raad stelt op voorstel van de Raadscommissie de wijze van afdoening van de ingekomen stukken vast.

  9. 9

    In navolging op het raadsbesluit om te gaan werken met een door de raad vastgestelde Bestuurlijke Termijnplanning wordt deze voor de daarop volgende periode vastgesteld. Het college geeft aan welke wijzigingen er worden voorgesteld.
    De Raad stelt op voorstel van het Presidium de Bestuurlijke Termijnplanning vast.

  10. 10

    Samenvatting
    Het huidige Gemeentelijke rioleringsplan 2019-2023 is verlopen. Met de invoering van de Omgevingswet wordt het plan vervangen door een Water- en rioleringsprogramma (wrp). Hierin staan de visie, strategie, activiteiten en de onderbouwing van de rioolheffing omschreven.
    De gemeente wil er voor zorgen dat de riolering goed functioneert zodat er weinig kans is op overlast. Om te zorgen dat de kans op overlast in de toekomst niet toeneemt worden 2025-2026 gebruikt om een compleet beeld te krijgen van de aanwezige riolering inclusief de kwaliteit van de riolering. 2027-2028 wordt gebruikt om ontwerpen te maken om de riolering aan te passen aan de verwachte klimaatveranderingen.
    In het eerste kwartaal van 2025 zal uw raad een concreet voorstel worden gedaan over de financiering van het Wrp vanaf het jaar 2026 en over de wijze van rioolheffing waarvoor vanaf 1-1-2026 zou kunnen worden gekozen.


    Voorstel
    Het huidige Gemeentelijke rioleringsplan 2019-2023 is verlopen. Met de invoering van de Omgevingswet wordt het plan vervangen door een Water- en rioleringsprogramma (wrp). Hierin staan de visie, strategie, activiteiten en de onderbouwing van de rioolheffing omschreven.
    Aan de raad wordt gevraagd:
    · Het Water- en rioleringsprogramma Terschelling 2025-2029 (wrp) inhoudelijk vast te stellen;
    · De financiële paragraaf van het wrp Terschelling 2025-2029 voor het jaar 2025 vast te stellen;
    · De Aansluitverordening Riolering Terschelling (bijlage F bij het wrp 2025-2029) vast te stellen;
    · De voorgestelde beheer- en onderhoudsactiviteiten en de daarvoor benodigde middelen conform tabel 10, exploitatielasten uit het wrp vast te stellen.


    De opgenomen investeringsbudgetten zijn indicatief en bij aanvang van de investeringsprojecten wordt een kredietaanvraag aan de raad voorgelegd.


    Afzender: College van Burgemeester en Wethouders
    portefeuillehouder: B. Wassink

  11. 11

    Voorstel
    De volgende kwaliteitkeuze per wegtype vast te stellen:
    1. het wegtype “gemiddeld belaste weg” op kwaliteitsniveau A volgens de CROW wegbeheersystematiek te onderhouden.
    2. de wegtypen “licht belaste weg, weg in woongebied, weg in verblijfsgebied en fietspaden” op kwaliteitsniveau B volgens de CROW wegbeheersystematiek te onderhouden.
    3. in afwijking van besluitpunt 2, het fietspad onder het duin langs op kwaliteitsniveau A volgens de CROW wegbeheersystematiek te onderhouden.


    Samenvatting
    Op 17 juli 2024 is door de raad per weg vastgesteld in welke wegcategorie en wegtype deze weg valt. Door per wegtype vast te leggen aan welke minimale kwaliteit de weg moet voldoen, ontstaat een duidelijk kader voor het wegbeheer op Terschelling. Op basis van het minimale kwaliteitsniveau en wegtype kan op basis van kengetallen aangegeven worden hoeveel geld gemiddeld genomen nodig is om het wegonderhoud te kunnen uitvoeren.


    Afzender: College van Burgemeester en Wethouders
    portefeuillehouder: B. Wassink

  12. 12

    Voorstel
    De raad wordt gevraagd een gewijzigde ontwerp verklaring van geen bedenkingen af te geven voor het permanente strandpaviljoen Formerum, Badweg Formerum 6 en deze ter inzage te leggen en deze bij geen zienswijzen als een definitieve verklaring van geen bedenkingen te mogen beschouwen.
    Samenvatting
    Op het strand van Formerum aan Zee staat op dit moment een tijdelijk strandpaviljoen De eigenaar van het strandpaviljoen is voornemens om het strandpaviljoen te Formerum (zandzeebar) op Terschelling uit te breiden (nieuwbouw) en er een permanent strandpaviljoen van te maken.


    Er is een omgevingsvergunning nodig om af te wijken van het geldende bestemmingsplan. Ten behoeve hiervan is een aanvraag ingediend in 2021 en een ontwerpvergunning afgegeven.De ontwerp omgevingsvergunning voor de een permanent Strandpaviljoen te Formerum aan de Badweg Formerum 6 heeft in 2021 ter inzage gelegen, waarop een zienswijze is ingediend.


    Het college verzoekt de raad om een gewijzigde ontwerpverklaring van geen bedenkingen af te geven voor de ruimtelijke inpassing van het paviljoen (afwijken van het bestemmingsplan). Het paviljoen zal worden uitgebreid (nieuwbouw) en het zal permanent blijven staan. Zodra de raad deze ontwerpverklaring heeft afgegeven, kunnen de gewijzigde ontwerp omgevingsvergunning en de ontwerp verklaring van geen bedenkingen worden gepubliceerd. Tegen de gewijzigde ontwerpomgevingsvergunning en gewijzigde verklaring van geen bedenkingen kunnen zienswijzen worden ingediend.


    Afzender: College van Burgemeester en Wethouders
    portefeuillehouder: D. Ruige

  13. 13

    Samenvatting
    Op 11 december 2024 heeft de gemeenteraad de Verordening op de heffing en invordering van onroerende zaakbelasting voor 2025 vastgesteld.
    Daarbij is in het Raadsvoorstel de aantekening gemaakt dat de tarieven voorlopige tarieven waren, in afwachting van de afronding van de herwaardering van de WOZ objecten per 1 januari 2025. De herwaardering is inmiddels afgerond en de tarieven kunnen worden bijgesteld.


    Gevraagd besluit
    Vaststellen van de Verordening tot eerste wijziging op de Verordening op de heffing en invordering van onroerende zaakbelasting 2025.


    Afzender: College van Burgemeester en Wethouders
    Portefeuillehouder B. Wassink

  14. 14

    Gebruikte afkorting: GR = Gemeenschappelijke Regeling (samenwerking tussen gemeenten)


    Samenvatting
    Jaarlijks krijgt de gemeenteraad de kaderbrief vanuit de Veiligheidsregio Fryslân (VRF) ter voorbereiding op de begroting van de VRF. De context waarin de VRF opereert is weerbarstig en dynamisch. De maatschappelijke relevantie van de VRF is door de inzet op verschillende gebieden groot. .
    Het college adviseert de gemeenteraad om geen zienswijze in te dienen over de kaderbrief omdat het financiële effect op onze begrotingscijfers gering is en er daarnaast geen inhoudelijke wijzigingen in het beleid van de VRF plaatsvinden.
    Gevraagd Besluit
    1. Geen zienswijze over de kaderbrief 2026-2029 in te dienen bij het dagelijks bestuur van Veiligheidsregio Fryslân;
    2. geen zienswijze in te dienen op het verbinden van de BON aan de Veiligheidsregio Fryslân.


    Afzender: College van Burgemeester en Wethouders
    portefeuillehouder Burgemeester Cazemier

  15. 15

    Samenvatting
    Voor de beoordeling van aanvragen omgevingsvergunning wint de gemeente advies in bij de Gemeentelijke Adviescommissie Omgevingskwaliteit.
    Van het Dagelijks Bestuur van hûs en hiem is een voorstel ontvangen tot het benoemen van leden van de Gemeentelijke Adviescommissie Omgevingskwaliteit.
    Voorstel
    De in de brief van hûs en hiem van 18 oktober 2024 aangegeven personen (her)benoemen en ontslaan als lid van de Gemeentelijke Adviescommissie Omgevingskwaliteit.


    Afzender: College van Burgemeester en Wethouders
    portefeuillehouder: Wethouder Ruige

  16. 16

    Samenvatting
    In de afgelopen jaren controleerde de accountant de jaarrekening van de gemeente en gaf daarbij onder andere een oordeel over de juistheid, tijdigheid volledigheid en rechtmatigheid van de baten, lasten en balansmutaties.
    Vanaf verslagjaar 2024 moet het college zelf een rechtmatigheidsverantwoording opstellen, deze verantwoording wordt opgenomen in de jaarrekening.


    Gevraagd besluit
    Het controleprotocol 2024 vaststellen en het normenkader 2024 vaststellen.


    Afzender: College van Burgemeester en Wethouders
    portefeuillehouder: Wethouder Wassink

  17. 17

    Voorstel
    Het Integraal Veiligheidsbeleid Terschelling 2025-2028 vast te stellen.
    Samenvatting
    De gemeenteraad heeft op basis van de Politiewet 2012 de bevoegdheid en verantwoordelijkheid om minimaal eens in de vier jaar de doelstellingen en prioriteiten vast te stellen voor het handhaven van openbare orde en hulpverlening, zoals vastgelegd in het Integraal Veiligheidsplan (IVP). Dit plan fungeert als strategisch instrument voor het gemeentelijk veiligheidsbeleid en vormt de basis voor afspraken in het driehoeksoverleg met politie en justitie. Daarnaast verplicht artikel 3a van de Wet Veiligheidsregio’s de raad om doelen te stellen op het gebied van brandveiligheid en brandweerzorg.
    Met het IVP kiest Terschelling voor een proactieve invulling van deze bevoegdheid door veiligheid lokaal te sturen en af te stemmen op regionale en landelijke prioriteiten. Het IVP benadrukt de unieke veiligheidsuitdagingen van Terschelling, zoals de geografische isolatie en het toeristische karakter, en legt de focus op zelfredzaamheid en samenwerking. Door de regierol van de raad te versterken, biedt het plan een raamwerk om zowel acute veiligheidsvraagstukken als de lange termijn weerbaarheid van de eilandgemeenschap effectief te adresseren.
    Afzender: College van Burgemeester en Wethouders
    portefeuillehouder: Burgemeester Cazemier

  18. 18

    Samenvatting
    Op 16 januari 2023 heeft de rechtbank uitspraak gedaan in het beroep over de omgevingsvergunning voor de Boddelenweg 5 ten aanzien van de aanvraag van 5 februari 2020 voor het bouwen van paardenverblijven, een buitenmanege en 53 appartementen. De rechtbank is van mening dat:
    a. het college terecht van mening was dat de aanvraag in strijd was met het bestemmingsplan. De recreatieappartementen kunnen niet kwalificeren als “bij de manege behorende logiesruimten. Enerzijds omdat de aangevraagde appartementen niet als logies kunnen worden aangemerkt, die wel in dit bestemmingsplan zijn toegelaten. En de ruimtelijke uitstraling van het geheel aan appartementen is zodanig dat het complex moet worden aangemerkt als (recreatie) appartementen en niet als een manege.
    b. De rechtbank is wel van mening dat het welstandsadvies onvoldoende deugdelijk is. Om die reden had moeten worden beoordeeld of er een afwijking kon worden verleend en kon deze niet met de kruimelafwijking worden verleend maar had de aanvraag een uitgebreide procedure moet doorlopen waarbij de gemeenteraad moet worden betrokken.
    Met dit voorstel worden de geconstateerde gebreken in de besluitvorming hersteld. Zo heeft o.a. de welstandscommissie Hûs en Hiem naar aanleiding van de uitspraak van de rechtbank haar advies uitgebreider onderbouwd.
    Voorstel
    Het college stelt de raad voor:
    1. de ingediende zienswijze tegen de ontwerpweigering specifieke verklaring van geen bedenkingen van 10 april 2024 voor een omgevingsvergunning voor de “bouw van paardenverblijven buiten manege en recreatieappartementen” aan de Boddelenweg 5, ongegrond te verklaren;
    2. de weigering specifieke verklaring van geen bedenkingen Omgevingsvergunning voor “de bouw van paardenverblijven buiten manege en recreatieappartementen” te situeren aan de Boddelenweg 5 definitief vast te stellen.
    **Afzender:**College van Burgemeester en Wethouders
    portefeuillehouder: D. Ruige
    Gebruikte afkorting: VVGB = verklaring van geen bedenkingen