- Locatie
Raadzaal
- Voorzitter
- C. Muijskens
- Toelichting
-
Agenda en agendastukken worden 10 dagen van tevoren gepubliceerd.
De raadscommissie adviseert de raad.
Agendapunten
-
1
Belangstellenden zijn van harte welkom de vergadering bij te wonen.
Een ieder heeft de mogelijkheid om in te spreken over de geagendeerde onderwerpen. U kunt zich vooraf melden bij de griffie. (grifts@terschelling.nl) -
2
Onderwerpen kunnen aan de agenda worden toegevoegd of verwijderd.
Bijlagen
-
3.a
Concrete tekstwijzigingen dienen voorafgaand aan de commissievergadering via e-mail te worden ingediend bij de griffier.
Bijlagen
-
3.b
Bijlagen
-
4
Door de initiatiefnemer is een concept ontwerp bestemmingsplan ingediend dat ziet op de herinrichting van de Margotstelling, gelegen in het duingebied tussen Midsland aan Zee en Formerum aan Zee.
In de huidige situatie zijn enkele bunkers al tijden in gebruik als recreatieverblijf en zijn ook als zodanig bestemd. De initiatiefnemer wil ook een deel van andere bunkers gaan gebruiken als recreatieverblijf. Deze laatstgenoemde bunkers maken onderdeel uit van de bestemming “natuur”. Het gebruik van deze bunkers als recreatieverblijf is in strijd met de regels voor de bestemming “natuur” zoals opgenomen in de geldende beheersverordening. Behalve de realisatie van recreatieverblijven worden ook wandelpaden en loopgraven hersteld.
In dit raadsvoorstel worden argumenten (motivatie) voor en tegen de plannen in beeld gebracht op grond waarvan een belangenafweging (conclusie) is gemaakt met als grondslag een goede ruimtelijke ordening.
Gevraagd raadsbesluit:
- op grond van artikel 3.9, lid 1 en 3.1, lid 1 Wet ruimtelijke ordening
- wegens strijd met een goede ruimtelijke ordening
- de vaststelling van het Bestemmingsplan herontwikkeling Margotstelling (versie ontwerp 9 juni 2022) te weigeren.
21 november: 10.a. en 10.b gewijzigde documenten toegevoegd.
Bijlagen
-
5
De gemeente Terschelling heeft in het coalitieakkoord ‘Meedenken, meepraten en meedoen’ het voornemen opgenomen om een herziening van het heffen en innen van toeristenbelasting te realiseren. Gemeente Vlieland heeft in het raadsakkoord 2022-2026 opgenomen de ingezette verkenning naar de nieuwe wijze van inning toeristenbelasting door te willen zetten in samenwerking met gemeente Terschelling en Rederij Doeksen. De herziening betreft een omslag van heffen bij logiesverstrekkers naar een gepersonaliseerd systeem, waarbij bezoekers zelf verantwoordelijk zijn voor het betalen van de toeristenbelasting. De belangrijkste reden voor deze omslag is het ontzorgen van de logiesverstrekkers en het toepassen van het profijtbeginsel: de gebruikers van de voorzieningen betalen zelf rechtstreeks hun verschuldigde belasting aan de gemeente.
Om meer inzicht te verkrijgen in de prijs, risico’s, technische mogelijkheden en het aanbod vanuit de markt is een marktconsultatie uitgevoerd. In dit voorstel informeren wij u over de uitkomsten van de marktconsultatie en worden de verschillende scenario's voor het vervolgproces toegelicht. In dit voorstel worden 3 scenario's toegelicht waarbij het College adviseert te kiezen voor scenario 1.
Wij vragen u met dit voorstel een '''GO/NO GO'' besluit te nemen voor het invoeren van een systeem van gepersonaliseerd heffen en om te besluiten bijbehorend krediet beschikbaar te stellen.
Indien u een ''GO'' geeft op het vervolg (scenario 1) zal dit leiden tot een aanbesteding voor een systeem voor de gepersonaliseerde heffing. Daarnaast presenteren we een alternatief (scenario 2) t.o.v. de originele uitgangspunten op basis van een opbrengst uit de marktconsultatie. Ook het NO GO besluit (scenario 3) wordt toegelicht.
Gevraagd raadsbesluit:
1. Kennis te nemen van de uitkomsten van de marktconsultatie gepersonaliseerde heffing toeristenbelasting;
2. In te stemmen met het voorstel van het college om te besluiten tot scenario 1 voor het invoeren van de gepersonaliseerde heffing en inning van de toeristenbelasting;
3. Een krediet beschikbaar te stellen ter grootte van € 445.000 voor aanschaf van software en bijbehorende implementatiekosten
4. Het krediet in 5 jaar af te schrijven en de hiermee gemoeide kapitaallasten ad. € 100.000 per 2025 ten laste te brengen van het taakveld economische promotie.
5. De jaarlijkse exploitatielasten ad. € 100.000 ten laste te brengen van het taakveld economische promotie.
6. De geschatte jaarlijkse transactiekosten ad. € 200.000 budgetneutraal te dekken via een extra opslag op de toeristenbelasting via het taakveld economische promotie.
Voor raads- en commissieleden ligt op de griffie ter inzage:
bijlage 3 (geheimhouding)Bijlagen
-
6
De verordening Jeugdhulp heeft tot doel de rechten en belangen van kinderen en jongeren te beschermen. De verordening regelt daarbij ook de organisatie, toegankelijkheid en kwaliteit van jeugdhulp. De verscherpte inkoop jeugdhulp maakt het noodzakelijk om de verordening jeugdhulp 2021 Terschelling technisch te wijzigen en te actualiseren. De ondersteuning complementair gaat niet meer vallen onder de specialistische jeugdhulp, waar dit eerst wel het geval was. Tevens zijn de jeugdprofielen van inhoud veranderd.
Gevraagd raadsbesluit:
De Verordening Jeugdhulp 2024 vast te stellen.Bijlagen
-
7
Nieuwe landelijke regelgeving op het gebied van de Wet maatschappelijke ondersteuning zorgt ervoor dat de verordening geactualiseerd moet worden met enkele technische aanpassingen.
Gevraagd raadsbesluit:
De ‘verordening Maatschappelijke ondersteuning 2024 gemeente Terschelling’ ongewijzigd vast te stellen.Bijlagen
-
8
In deze bestuursrapportage is een overzicht gegeven van de financiële stand van zaken over de periode januari tot en met september 2023.
De bestuursrapportage heeft tot doel een beeld te schetsen van de huidige financiële situatie van de gemeente Terschelling. De meicirculaire en septembercirculaire 2023 zijn beide vertaald in deze rapportage. College en raad ontvangen separaat een memo ten behoeve van de septembercirculaire.
Deze 2e bestuursrapportage 2023 bevat ook een overzicht van de uitgaven met betrekking tot de personele lasten.
Gevraagd raadsbesluit:
1. De 2e bestuursrapportage 2023 vast te stellen.
2. De begrotingswijziging met een saldo ad. € 161.000 negatief vast te stellen en deze te dekken uit de Algemene Reserve.Bijlagen
-
9
De Omgevingswet en de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen treden op 1 januari 2024 in werking. De Modelverordening Leges is hierop aangepast. De Modelverordening Leges bestaat uit de verordening en een tarieventabel. In verband met de inwerkingtreding van de Omgevingswet zijn in beide delen wijzigingen aangebracht.
In bijlage II is een algemene toelichting van de VNG opgenomen over de wijzigingen in de verordening leges en tarieventabel in verband met de inwerkingtreding van de Omgevingswet.
Dit is geen onderdeel van het besluit tot vaststelling van de Verordening en Tarieventabel, maar bedoeld als achtergrondinformatie.
Gevraagd raadsbesluit:
De Verordening op de heffing en invordering van Leges 2024 en de daarbij behorende Tarieventabel Leges 2024 vast te stellen.Bijlagen
-
10
Voor het komend belastingjaar 2024 dienen de verschillende belastingverordeningen en tarieventabellen te worden vastgesteld voor het heffen van belastingen en rechten. De voorgestelde tariefswijzigingen voor 2024 zijn opgenomen in de berekening van de Begroting voor 2024.
Gevraagd raadsbesluit:
1. vast te stellen:
· De tarieventabel 2024 behorende bij de Verordening Havengeld 2021;
· De tarieventabel 2024 behorende bij de Verordening Afvalstoffenheffing en Reinigingsrechten 2020;
· De tarieventabel 2024 behorende bij de Verordening Lijkbezorgingrechten 2020
2. vast te stellen:
de Verordening op de heffing en de invordering van rioolheffing 2024
3. vast te stellen:
de Verordening op de heffing en de invordering van onroerende zaakbelastingen 2024Bijlagen