- Locatie
Raadzaal
- Voorzitter
- Cees Muijskens
- Toelichting
-
De publieke tribune is geopend, u bent van harte welkom. Via deze site kunt u live en achteraf meekijken.
Bij het agendapunt begroting mag de commissie voltallig (zoveel personen als zetels in de raad aan tafel per fractie). Daarnaast mag er tussendoor gewisseld worden.
De vergadering is na agendapunt 8 geschorst en zal 15 oktober worden heropend.
Uitzending
Agendapunten
-
1
Belangstellenden zijn van harte welkom de vergadering bij te wonen.
-
2
Onderwerpen kunnen aan de agenda worden toegevoegd of verwijderd.
-
3
Concrete tekstwijzigingen dienen voorafgaand aan de commissievergadering via e-mail te worden ingediend bij de griffier.
Bijlagen
-
4
Samenvatting
In afwijking van voorgaande jaren en de financiële verordening (artikel 6, lid 1) wordt in deze bestuursrapportage een overzicht gegeven van de financiële stand van zaken over de periode januari tot en met augustus 2025 (in plaats van tot en met september 2025). Dit is op verzoek van de raad gedaan, om de 2e bestuursrapportage gelijktijdig met de begroting 2026 in de raadsvergadering van november 2025 te behandelen.
Daarnaast zijn er nog onduidelijkheden die nog niet zijn verwerkt in deze bestuursrapportage, maar die meegenomen zullen worden in de jaarrekening 2025..
Alle ontwikkelingen en effecten die nagenoeg zeker zijn voor 2025, zijn opgenomen in deze bestuursrapportage. Hierbij worden alleen de effecten op 2025 gepresenteerd.
Gevraagd besluit
- De 2e bestuursrapportage 2025 en de daaruit voortvloeiende wijzigingen vast te stellen en financieel te verwerken in de begroting 2025.
- De begrotingswijziging met een saldo ad. 106.000 positief vast te stellen en deze, bij realisatie, toe te voegen aan de algemene reserve.
Afzender: College van Burgemeester en Wethouders
Portefeuillehouder wethouder Wassink
Ambtelijke Ondersteuning: S. MuiserBijlagen
-
5
Samenvatting
Het oppervlaktewatersysteem is cruciaal voor de aan- en afvoer van het water en het verminderen van de kans op schade tijdens droge en natte periodes. De gemeente is (deels) verantwoordelijk voor het onderhoud van de watergangen en de duikers. Jaarlijks worden de watergangen gehekkeld (regulier onderhoud). Nu is het tijd voor buitengewoon onderhoud. Dit bestaat onder ander uit het uitdiepen van de watergangen. Daarnaast wil de gemeente samen met de inwoners en het Wetterskip en Staatsbosbeheer delen van het oppervlaktewatersysteem verbeteren. De volgende activiteiten zijn gepland:
· Het inmeten en inspecteren van de gemeentelijke duikers
· Het vervangen van kwalitatief slechte duikers
· Het baggeren van het schouwwater (periode 2026-2035)
· Het opstellen van plannen om samen met inwoners, het Wetterskip en Staatsbosbeheer het watersysteem te verbeteren.
De totale kosten van de werkzaamheden worden ingeschat op 1,8 miljoen euro in de periode 2025-2035.
Gevraagd besluit:
1. In te stemmen met de uitvoering van de vijf hoofdactiviteiten zoals beschreven in het plan van
aanpak voor het buitengewoon onderhoud oppervlaktewatersysteem, namelijk:
1. Inventariseren van het duikerareaal inclusief kwaliteitsbeoordeling
2. Het vervangen van de kwalitatief slechte duikers
3. Wegwerken achterstallig onderhoud: Het op diepte brengen van de schouwwateren en verbeteren
van de doorstroming van de duikers
4. Het herontwerpen van het oppervlaktewatersysteem en het herstellen van overig water op
probleemlocaties (Hoorn, Oosterend)
5. Het opstellen van een integraal waterplan
2. Een investeringskrediet van € 165.360 beschikbaar te stellen voor activiteit 2 en de kapitaalslasten ( € 5.374 per jaar over 40 jaar (afschrijving €4.134, gemiddelde rente € 1.240)) te dekken uit de algemene middelen.
3. €364.600 beschikbaar te stellen (2025 (€72.695) en 2026 (€291.905)) voor het uitvoeren van activiteit 1 en te starten met de activiteiten 3-5 (voorbereiding). De kosten te dekken uit de algemene middelen.
4. Het college te verzoeken om startende met de begroting voor 2026 in elk document uit de p&c cyclus expliciet aandacht te besteden aan de voortgang van de werkzaamheden en daarbij de noodzaak af te wegen aanvullende middelen beschikbaar te stellen.
Afzender: College van Burgemeester en Wethouders
Portefeuillehouder: wethouder Wassink
Ambtelijke Ondersteuning: D. MeijerBijlagen
-
6
De agendacommissie heeft het onderwerp voor bespreking op de agenda van de commissie geplaatst.
Portefeuillehouder: Wethouder Ruige
Ambtelijke Ondersteuning: E. de RuijterBijlagen
-
7
Samenvatting
De inhoud van de huidige Verordening Rioolheffing wordt geactualiseerd en in lijn gebracht met de actuele modelverordening van de VNG: de Verordening Riool- en waterzorgheffing 2026. Tevens wordt een aantal wijzigingen ten opzichte van de bestaande belastingplicht voorgesteld. In dit voorstel zijn deze keuzes
voorgelegd en toegelicht.
Gevraagd besluit
1. de Verordening op de heffing en invordering van Riool- en waterzorgheffing voor het belastingjaar 2026 vast te stellen.
Afzender: College van Burgemeester en Wethouders
Portefeuillehouder: wethouder Wassink
Ambtelijke Ondersteuning: A. SpanjerBijlagen
-
8
Samenvatting
In januari 2025 is het water- en rioleringsprogramma 2025-2029 vastgesteld. Hierin staan de visie, strategie, activiteiten en de onderbouwing van de riool en waterzorgheffing omschreven. In dit raadsvoorstel wordt voorgesteld om het financiële deel van het WRP vast te stellen.
Gevraagd besluit
1. De investeringen in het stedelijk watersysteem zoveel mogelijk te financieren uit de voorziening groot onderhoud riolering en daarvoor een voorziening groot onderhoud op te bouwen conform "financieringsmethodiek hybride inclusief BTW" (scenario 2).
2. De investering in het stedelijk watersysteem die gefinancierd worden uit de voorziening groot onderhoud riolering van 2026 in 1 jaar af te schrijven.
3. De riool- en waterzorgheffing vanaf 2026 met € 20 per jaar (exclusief inflatiecorrectie) te laten stijgen om de voorziening groot onderhoud op het benodigde niveau te krijgen.
4. Elke vijf jaar, bij het opstellen van een nieuw Wrp, de benodigde aanvulling van de voorziening groot onderhoud bij te stellen.
5. Het financiële deel van het Wrp voor de jaren 2026 toten met 2029 vast te stellen.
Afzender: College van Burgemeester en Wethouders
Portefeuillehouder: wethouder Wassink
Ambtelijke Ondersteuning: D. MeijerBijlagen
-
9
Samenvatting
De begroting 2026 kan door de raad worden vastgesteld. De begroting sluit af met een positief saldo van € 141.000 over het jaar 2026 en een financieel dekkend meerjarenperspectief.
Behandelwijze
Bij de behandeling van de begroting mag 'voltallig' worden plaatsgenomen. Dat betekent dat er 11 stoelen zijn, en er per fractie gelijk het aantal zetels mensen mogen aanschuiven. Dit kunnen raadsleden, maar ook commissieleden zijn. Er mag ook tussendoor gewisseld worden.
Gevraagd besluit
1. Het college stelt voor de begroting 2026 (inclusief meerjarenraming 20272029) vast te stellen, inclusief het dekkingsplan en de in de begroting opgenomen investeringskredieten
2. Op grond van artikel 5 lid 2 Financiële verordening de besluitvorming over het investeringskrediet ten aanzien van het Integraal Huisvestingsplan (HP) via een separaat voorstel te autoriseren.
Afzender: College van Burgemeester en Wethouders
Portefeuillehouder wethouder Wassink
Ambtelijke Ondersteuning: S. MuiserBijlagen