Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Raadscommissie

Extra inzake de Haven

dinsdag 2 december 2025

19:30 - 23:00
Locatie

Raadzaal

Voorzitter
Cees Muijskens
Toelichting

De publieke tribune is geopend, u bent van harte welkom. Via deze site kunt u live en achteraf meekijken.
Als u wilt inspreken over een van de bespreekonderwerpen dan kan dit, u kunt dit aangeven bij de griffie. (grifts@terschelling.nl)

Uitzending

Agendapunten

  1. 1

    Belangstellenden zijn van harte welkom de vergadering bij te wonen.

  2. 2

    Onderwerpen kunnen aan de agenda worden toegevoegd of verwijderd.

  3. 3

    Concrete tekstwijzigingen dienen voorafgaand aan de commissievergadering via e-mail te worden ingediend bij de griffier.

  4. 4

    Samenvatting
    Op 12 december 2024 heeft u ingestemd met de aanpak van het havenproject. Deze aanpak omvatte korte termijn maatregelen, middellange termijn maatregelen en een visie op een oplossing voor de lange termijn. Volgens planning zou op 16 december 2025 aan u worden gevraagd om een voorkeursoplossing vast te stellen en daarvoor krediet beschikbaar te stellen. Dit besluit wordt nu voorgelegd.
    Voorgesteld besluit
    1. Variant D als voorkeursvariant vast te stellen voor de langere termijn.
    2. Variant B vast te stellen als meest optimale oplossing voor de korte termijn, onder de voorwaarde dat vóór 1 maart 2026 zicht ontstaat op:
    a. medegebruik van het Betonningsterrein voor exceptioneel transport en brandstofaanvoer, én,
    b. feitelijke ondersteuning door het Rijk en/of de Provincie Fryslán bij de financiële uitvoering van variant B.
    3. Variant A als conventionele variant vast te steilen voor de korte termijn en per 1 januari 2026 de contractvoorbereiding te starten.
    4. Indien vóór 1 maart 2026 blijkt dat aan de voorwaarden onder 2a én 2b niet voldaan kan worden, onmiddellijk wordt overgegaan tot uitvoering van
    variant A.
    5. Voor de uitvoering van variant B een krediet van € 15 miljoen beschikbaar te stellen.
    6. Een bijdrage van maximaal € 15 miljoen beschikbaar te stellen, voor de volledige uitvoering van variant A, indien wordt voldaan aan;
    a. een technische levensduur van minimaal 75 jaar,
    b. óf een alternatieve ontsluiting van de Willem Barentszkade, waarbij vervoersstromen boven de 3 ton aslast worden afgewikkeld.
    7. Indien aan geen van de in besluitpunt 6 genoemde voorwaarden wordt voldaan, wordt uitgegaan van de in 2005 overeengekomen afkoopsom, onder
    verrekening van 2016 en indexering naar prijspeil 2025, wordt een maximumbedrag van € 6,12 miljoen beschikbaar gesteld.
    8. Voor de uitvoering van variant A een krediet van € 6,12 miljoen beschikbaar te stellen voor het handhaven van de huidige havensituatie, tenzij uit
    besluitpunt 6 anders blijkt.
    9. Voor zowel variant A of B als D na het zomerreces van 2026 een financiële bijdrage te verzoeken aan het Rijk en de Provincie Fryslán ten behoeve van de volledige uitvoering.
    10. Voor de varianten A en B af te wijken van de financiële verordening door de investering lineair af te schrijven over 50 jaar, tegen 3% rente, met dekking
    vanuit de algemene reserve, conform bijlage 4.
    11. In afwachting van de realisatie van variant A of B uitvoering te geven aan (onderdelen van) variant C, uitsluitend voor zover noodzakelijk om de
    veiligheid en functionaliteit van de haven te waarborgen, en daarvoor:
    a. een krediet van € 4 miljoen beschikbaar te stellen,
    b. dit krediet te dekken uit het reeds gereserveerde vervangings- en renovatiekrediet van € 15 miljoen, tenzij uit besluitpunt 6 anders blijkt.
    c. de investering lineair af te schrijven over 10 jaar, tegen 3% rente, ten laste van de algemene reserve, conform bijlage 4.
    d. in samenwerking met de Provincie Fryslán een omleidingsroute rond West-Terschelling verder uit te werken.
    e. In samenwerking met het Rijk de realisatie van een vaste tijdelijke brug vanaf het concessiegebied bij het Veerhavenplein naar het Betonningsterrein van Rijkswaterstaat nader uit te werken.
    f. Indien vóór 1 juli 2026 geen concreet zicht bestaat op feitelijke ondersteuning bij de uitvoering van variant A of B, dan wel van de besluitpunten 11d
    of 11e, wordt per 1 juli 2026 een maximale aslast van 3 ton vastgesteld voor het verkeer op de Willem Barentszkade.
    Afzender College van Burgemeester en Wethouders
    Portefeuillehouder: Wethouder Wassink
    Ambtelijke ondersteuning: P. Dijkstra
    Inspreker
    Dhr. T. Hamer:  namens BBZ in samenwerking met de VBZH (Bruine Vloot)