- Locatie
Raadzaal
- Voorzitter
- C. Muijskens
- Toelichting
-
De agenda en stukken van de commissie zijn gepubliceerd.
De publieke tribune is geopend, u bent van harte welkom. De vergadering is ook live en achteraf te volgen via deze pagina.
Indien u wilt spreken over een van de onderwerpen op de agenda bent u allen van harte welkom, u kunt zich hiervoor vooraf opgeven bij de griffie. grifts@terschelling.nl
Uitzending
Agendapunten
-
1
Belangstellenden zijn van harte welkom de vergadering bij te wonen.
-
2
Onderwerpen kunnen aan de agenda worden toegevoegd of verwijderd.
Bijlagen
-
3
Concrete tekstwijzigingen dienen voorafgaand aan de commissievergadering via e-mail te worden ingediend bij de griffier.
Bijlagen
-
4
Samenvatting:
De gemeente heeft in 2022-2023 een materiaal- en constructieonderzoek en verkeerstrilling onderzoek gedaan te Lies, waaruit blijkt dat nadere onderzoeken naar de oorzaken en mogelijke oplossingen, noodzakelijk zijn. Het voorstel is om een voorbereidingskrediet van € 160.000,- in 2024 en de daarbij behorende kapitaallasten van € 6.000 vanaf 2025 ter beschikking te stellen voor de volledige onderzoeksfase van het project om de trillingen in Lies op te lossen. Uit de onderzoeken is gebleken dat ondergrond, materiaal en ontwerpkeuzes in combinatie met steeds grotere, zwaardere voertuigen leiden tot overlast door verkeerstrillingen. De wijze waarop de trillingen zich verplaatsen en hoe deze de gebouwen beïnvloeden moet nader worden onderzocht. De intuïtieve oplossing, vervang (onderdelen) van de wegconstructie, voldoet in deze situatie niet.
Extra gerichte verkeertrilling onderzoeken moeten leiden tot advisering met een adequate oplossing.
Voorgesteld raadsbesluit:
1. een investeringskrediet van € 160.000,- ter beschikking te stellen voor het project Overlast Verkeerstrillingen Lies ten behoeve van de onderzoeksfase van het project.
2. De jaarlijkse kapitaallasten vanaf 2025 te verhogen met € 6.000,-.
Afzender: College van burgemeester en wethouders
Portefeuillehouder: Wethouder Hoekstra - SikkemaBijlagen
-
5
Samenvatting:
De gemeente is verplicht haar kapitaalgoederen als een goed rentmeester te beheren. De gemeente heeft daartoe een geactualiseerd meerjaren-onderhoudsprogramma voor het gemeentelijke vastgoed opgesteld op basis van het door de gemeenteraad vastgestelde beleid (2017). Het plan bevat een geactualiseerde planning voor het planmatig onderhoud en het bevat plannen voor verduurzaming van het gemeentelijk vastgoed. Het plan voorziet in uitvoering van het onderhoud conform de planning van het gemeentelijk vastgoed tot 2040. Naast het beheer en onderhoud heeft de gemeente ook de verplichting om haar vastgoed te verduurzamen. De gemeenteraad heeft eerder bepaald dat de verduurzaming stapsgewijs wordt uitgevoerd, zodat de kosten over een langere periode verdeeld kunnen worden. Daarbij is er voor gekozen om de verduurzaming van het vastgoed te combineren met de tijdstippen van groot onderhoud. Voor de verduurzaming wordt een separate kredietaanvraag aan de raad voorgelegd.
Nadat op 3 oktober collegebesluit O-183 over het gebouwenbeheerplan is genomen door het college, heeft de raad, vooruitlopend op de behandeling van het gebouwenbeheerplan, bij de behandeling van de begroting 2024 in november 2023 amendement “voorstel nr. 2023-agenda nr 10 Begroting 2024 met onderwerp MJOP kaders 2024 ev” aangenomen. De gemeenteraad verzocht de effecten van alternatieve scenario’s binnen het gebouwenbeheer uit te werken en hun invloed op de solvabiliteit van de gemeente te toetsen. De alternatieve scenario’s zijn uitgewerkt en getoetst. Centrale vraag was; wat is het effect op het MJOP, de begroting en de solvabiliteit van de gemeente als gemeentelijk vastgoed waar in de toekomst misschien andere plannen voor zijn, vooruitlopend op de besluiten van de gemeenteraad uit het onderhoud worden gehaald? De gemeente legt het getoetste plan nu voor aan de gemeenteraad. Met het behandelen van en vaststellen van het gebouwenbeheerplan en het MJOP is voldaan aan het, bij de begroting behandeling genomen besluit inclusief amendement.
Gevraagd raadsbesluit:
1. Het gebouwenbeheerplan 2024 – 2028 incl. MeerJarigOnderhoudsPlan (MJOP) vast te stellen;
2. In te stemmen in 2024 met het verhogen van de dotatie in de voorziening met € 168.000 en deze ten laste te brengen van de algemene middelen;
3. In te stemmen het voorbehoud (amendement “voorstel nr. 2023-agenda nr 10 Begroting 2024 met onderwerp MJOP kaders 2024 ev” ) te beëindigen op de verhoging van de dotatie in de voorziening van € 168.000 zoals opgenomen in de begroting 2024 voor de jaren 2025-2028;
4. In te stemmen met de eenmalige injectie van € 450.000,- in 2024 t.b.v. de exploitatie en deze ten laste te brengen van de algemene middelen;
5. De financiële gevolgen van het gebouwenbeheerplan / MJOP te verwerken in de eerste bestuursrapportage 2024 en kadernota 2025.
Afzender: College van burgemeester en wethouders
Portefeuillehouder: Wethouder Hoekstra - Sikkema
Gebruikte afkortingen:
MJOP = MeerJaren Onderhouds ProgrammaBijlagen
-
6
Samenvatting:
De 1e begrotingswijziging 2024 van De Dienst Noardwest Fryslân is in de bestuursvergadering van 13 december 2023 voorlopig voorgesteld. De verschillende gemeenteraden zijn nu in de gelegenheid reacties of eventuele zienswijze te geven. De financiële gevolgen die hieruit voortkomen voor de gemeente Terschelling worden in dit advies nader toegelicht.
Voorgesteld raadsbesluit:
1. Geen zienswijze naar voren te brengen op de 1e begrotingswijziging 2024 De Dienst Noardwest Fryslân.
2. De conceptbrief aan de Dienst vast te stellen.
Afzender: College van burgemeester en wethouders
Portefeuillehouder: Wethouder Hoekstra - Sikkema
Gebruikte afkortingen:
GR = Gemeenschappelijke RegelingBijlagen
-
7
Samenvatting:
In de afgelopen jaren controleerde de accountant de jaarrekening van de gemeente en gaf daarbij onder andere een oordeel over de juistheid, tijdigheid volledigheid en rechtmatigheid van de baten, lasten en balansmutaties.
Vanaf verslagjaar 2023 moet het college zelf een rechtmatigheidsverantwoording opstellen, deze verantwoording wordt opgenomen in de jaarrekening.
Gevraagd raadsbesluit:
Het controleprotocol 2023 vaststellen en het normenkader 2023 vaststellen.
Afzender: College van burgemeester en wethouders
Portefeuillehouder: Wethouder Hoekstra - SikkemaBijlagen
-
8
Samenvatting:
De vier deelnemende gemeenten in de gemeenschappelijke regeling Dienst Sociale Zaken en Werkgelegenheid Noardwest Fryslân 2022 hebben in de maand oktober 2023 hun zienswijzen kunnen geven op het ontwerp Wijzigingsbesluit m.b.t. tot die gemeenschappelijke regeling. Naar aanleiding van de binnengekomen reacties is het ontwerp Wijzigingsbesluit op een onderdeel aangepast. Daarmee voldoet het ontwerp aan de wensen van de vier raden en vraagt het college nu toestemming aan de raad om de gemeenschappelijke regeling te wijziging conform het ontwerp. Wijziging van de gemeenschappelijke regeling is nodig op grond van de nieuwe Wet gemeenschappelijke regelingen.
Voorgesteld raadsbesluit:
Toestemming te verlenen voor het wijzigen van de gemeenschappelijke regeling Dienst Sociale Zaken en Werkgelegenheid Noardwest Fryslân 2022 conform het Wijzigingsbesluit Gemeenschappelijke regeling Dienst Sociale zaken en Werkgelegenheid Noardwest Fryslân 2022.
Afzender: College van burgemeester en wethouders
Portefeuillehouder: Wethouder Hoekstra - SikkemaBijlagen
-
9
Samenvatting:
Van de gemeenschappelijke regeling (GR) Veiligheidsregio Fryslân (VRF) zijn de kaderbrief 2025-2028 en de eerste begrotingswijziging 2024 ontvangen.
In artikel 28 en 29 van de GR VRF is bepaald dat de gemeenteraad bevoegd is een zienswijze over deze financiële stukken naar voren te brengen bij het dagelijks bestuur van VRF.
Het college adviseert de gemeenteraad om geen zienswijze in te dienen over de kaderbrief en de eerste begrotingswijziging omdat het financiële effect op onze begrotingscijfers gering is en er daarnaast geen inhoudelijke wijzigingen in het beleid van de VRF plaatsvinden.
Het college adviseert de gemeenteraad een zienswijze in te dienen over de financiële verordening. In de zienswijze wordt verzocht een verantwoordingsgrens en een rapportagegrens vast te stellen, rekening houdend met de impact op de omvang en diepgang van de verbijzonderde interne controle.
Gevraagd raadsbesluit:
1. Bijgevoegde zienswijze over de financiële verordening in te dienen bij het dagelijks bestuur van Veiligheidsregio Fryslân.
(Tekst zienswijze: Gemeenschappelijke regelingen moeten, net als provincies en gemeenten vanaf de jaarstukken 2023, zelf verantwoording afleggen over rechtmatig handelen..
Daarvoor dient u een verantwoordingsgrens en een rapportagegrens vast te stellen. Door de VNG wordt geadviseerd deze grenzen in de financiële verordening vast te leggen. De betreffende artikelen ontbreken in de voorliggende Financiële verordening. Omdat ten aanzien van rechtmatigheid de verantwoordingsgrens voor fouten en onzekerheden gelijk dient te zijn en deze tussen 0 en 3% mag liggen, werpt zich dan de vraag op welke grens geldt voor de Veiligheidsregio. Om onduidelijkheden te voorkomen verzoeken wij u door middel van het indienen van een zienswijze expliciet een verantwoordingsgrens en een rapportagegrens vast te stellen en daarbij rekening te houden met de impact op de omvang en diepgang van de verbijzonderde interne controle.)
2. Geen zienswijze over de kaderbrief 2025-2028 in te dienen bij het dagelijks bestuur van Veiligheidsregio Fryslân.
3. Geen zienswijze over de eerste begrotingswijziging 2024 in te dienen bij het dagelijks bestuur van Veiligheidsregio Fryslân.
Afzender: College van burgemeester en wethouders
Portefeuillehouder: Wnd burgemeester mr. R.S. Cazemier
Gebruikte afkortingen:
GR = Gemeenschappelijke Regeling
VRF = VeiligheidsRegio Fryslan
Bijlagen
-
10
Samenvatting:
Het Waarborgfonds Sociale Woningbouw (WSW) ondersteunt woningbouwverenigingen en corporaties bij de uitvoering van hun kernactiviteit en dat is het bouwen en beheren van huurwoningen.
Het WSW staat garant voor de rente- en aflossingsverplichtingen van deelnemende corporaties waardoor zij toegang hebben tot de kapitaalmarkt tegen optimale voorwaarden. Het is een achtervangconstructie van Rijk, provincies en gemeenten samen. De WSW borgt alleen leningen als de leningovereenkomst een gemeente vermeldt als achtervanggemeente.
Op 1 augustus 2021 trad een gewijzigde achtervangovereenkomst tussen Waarborgfonds Sociale Woningbouw (WSW) en de gemeente Terschelling in werking Alle vóór 1 augustus 2021 tussen WSW en de gemeente Terschelling gesloten achtervangovereenkomsten bleven bestaan naast deze gewijzigde overeenkomst. In de communicatie is toen reeds aangegeven dat een aantal wijzigingen in de overeenkomst van 2021 ook doorgevoerd zouden worden in de bestaande overeenkomsten.
Het Waarborgfonds Sociale Woningbouw en de Vereniging van Nederlandse Gemeenten concludeerden echter dat het niet wenselijk is om verschillende achtervangovereenkomsten naast elkaar te laten bestaan. Om die reden is er een nieuwe achtervangovereenkomst opgesteld tussen WSW en de gemeente Terschelling welke alle voorgaande achtervangovereenkomsten vervangt.
De vastgestelde achtervangovereenkomst dient uiterlijk 31 maart te zijn ontvangen door WsW.
Voorgesteld raadsbesluit:
De gewijzigde achtervangovereenkomst Waarborgfonds Sociale Woningbouw (WSW) vast te stellen.
Afzender: College van burgemeester en wethouders
Portefeuillehouder: Wethouder Van Essen
Gebruikte afkortingen:
WSW / WsW = Waarborgfonds Sociale WoningbouwBijlagen
-
11
Samenvatting:
De Wet gemeenschappelijke regeling (Wgr) is op 1 juli 2022 gewijzigd. Naar aanleiding van deze wetswijziging moet ook de gemeenschappelijke regeling worden aangepast.
Wijzigingen
De regeling wordt nu aangepast op: actieve informatieplicht, evaluatie, participatie en zienswijze bij bepaalde voorgenomen besluiten. Hiermee krijgen de gemeenten en gemeenteraden meer gelegenheid om te sturen in het beleid van de Veiligheidsregio.
Op dit moment worden raden door Veiligheidsregio Fryslân al regelmatig om een zienswijze gevraagd. Denk bijvoorbeeld aan de kadernota, meerjarenraming, begroting en jaarrekening. Maar ook meer inhoudelijk als het gaat om input voor het regionaal risicoprofiel en het beleidsplan. Met huidige voorgestelde wijziging ontstaat er mogelijkheid om dit instrument vaker in te zetten bij het nemen van een besluit met grote politieke, financiële of maatschappelijke impact.
Gevraagd raadsbesluit:
geen zienswijze in te dienen op het ontwerp-wijzigingsbesluit gemeenschappelijke regeling Veiligheidsregio Fryslân.
Afzender: College van burgemeester en wethouders
Portefeuillehouder: wnd. burgemeester mr. R.S. Cazemier
Gebruikte afkortingen:
GR = Gemeenschappelijke RegelingBijlagen
-
12
Samenvatting:
De Wet gemeenschappelijke regeling (Wgr) is op 1 juli 2022 gewijzigd. Naar aanleiding van deze wetswijziging moet ook de Centrumregeling Leeuwarden worden aangepast. Van Leeuwarden hebben wij het concept van de aangepaste regeling ontvangen. De gemeenteraad krijgt de mogelijkheid om hier een zienswijze op in te dienen. Omdat er geen inhoudelijke opmerkingen zijn wordt de gemeenteraad voorgesteld om geen zienswijze in te dienen.
voorgesteld raadsbesluit:
1. Kennis te nemen van de voorgenomen wijziging van de Centrumgemeenteregeling samenwerking Vlieland, Ameland, Schiermonnikoog, Terschelling en Texel en Leeuwarden;
2. Geen zienswijze in te dienen met betrekking tot de voorgenomen wijziging van de Centrumgemeenteregeling samenwerking Vlieland, Ameland, Schiermonnikoog, Terschelling en Texel en Leeuwarden.
Afzender: College van burgemeester en wethouders
Portefeuillehouder: Wethouder Van Essen
Gebruikte afkortingen:
VASTT = Vlieland, Ameland, Schiermonnikoog, Texel en TerschellingBijlagen