Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Raadscommissie

woensdag 27 november 2024

19:30 - 23:00
Locatie

Raadzaal

Voorzitter
C. Muijskens
Toelichting

De vergadering is openbaar, u bent van harte welkom op de publieke tribune.
Indien u wilt inspreken over een van de agendaonderwerpen is dit mogelijk, u kunt zich hiervoor opgeven via de griffie voorafgaand aan de vergadering of via grifts@terschelling.nl
De vergadering wordt opgenomen en is live en achteraf terug te kijken.

Agendapunten

  1. 1
    Opening
  2. 2
    Vaststellen agenda raadscommissie 27 november 2024
  3. 3

  4. 4

    Samenvatting:
    De Algemene Subsidieverordening (Asv) geeft de algemene regels die gelden bij
    het subsidieproces van de gemeente Terschelling. De huidige Asv dateert uit 2011
    is niet meer actueel. In de ontwerp Asv 2025 zijn de actuele regels met betrekking
    tot staatssteun en Europese regelgeving verwerkt. Daarnaast is de regeling waar
    mogelijk eenvoudiger gemaakt, zowel wat betreft leesbaarheid als wat betreft
    werkwijze voor het doen en behandelen van subsidieaanvragen. Het ontwerp wordt ter inzage gelegd.


    Gevraagd raadsbesluit:
    De ontwerp Algemene Subsidieverordening ter inzage te leggen.


    Afzender:
    College van Burgemeester en Wethouders
    Portefeuillehouder: wethouder Ruige

  5. 5

    Samenvatting:
    In de nota reserves en voorzieningen legt de raad de beleidskaders vast rondom de reserves en voorzieningen. Deze beleidskaders dienen vervolgens als uitgangspunt binnen de planning en control-cyclus en komen onder meer tot uitdrukking in de begroting en jaarrekening. De huidige nota reserves en voorzieningen is geldig tot eind 2024. De nieuwe Nota is op een aantal punten geactualiseerd en heeft een geldigheidsduur van 2025-2029. De Nota treedt in werking per 1 januari 2025.


    Gevraagd raadsbesluit:
    de nota reserves en voorzieningen 2025-2029 vast te stellen.


    Afzender:
    College van Burgemeester en Wethouders
    Portefeuillehouder: wethouder Wassink

  6. 6

    Samenvatting:
    De verschillende belastingverordeningen en tarieventabellen dienen voor belastingjaar 2025 te worden vastgesteld door de gemeenteraad om in 2025 belastingen en rechten te kunnen heffen.
    Bij heffingen met meerdere en verschillende tarieven worden, voor de leesbaarheid van de Verordening, de tarieven opgenomen in een bijbehorende tarieventabel. Indien in de Verordening geen inhoudelijke wijzigingen zijn, kan deze verordening ongewijzigd van kracht blijven. Het volstaat dan om alleen de tarieventabel aan te passen aan de tarieven voor het betreffende belastingjaar en deze te laten vaststellen door de gemeenteraad.


    Gevraagd raadsbesluit:
    de volgende belastingverordeningen en tarieventabellen vast te stellen voor 2025:
    - de verordening op de heffing en invordering van Rioolheffing 2025,
    - de verordening op de heffing en invordering van Onroerende zaakbelasting 2025,
    - de Tarieventabel Lijkbezorgingsrechten 2025,
    - de Tarieventabel Afvalstoffenheffing en Reinigingsrechten 2025,
    - de Tarieventabel Precario 2025 en
    - de Tarieventabel Leges 2025


    Afzender:
    College van Burgemeester en Wethouders
    Portefeuillehouder: wethouder Wassink

  7. 7

    Samenvatting:
    De huidige verordening is sterk verouderd en geeft onduidelijkheid. De nieuwe verordening geeft een formeel kader waarin de taken, bevoegdheden en samenstelling van de Adviesraad duidelijk worden vastgelegd. De Adviesraad biedt inwoners, cliënten en belangenorganisaties een platform om hun stem te laten horen en invloed uit te oefenen op het gemeentelijk beleid op het gebied van zorg, welzijn, werk en inkomen.


    Gevraagd raadsbesluit:
    De ‘Verordening Adviesraad sociaal domein Noardwest Fryslân 2025’ vast te stellen.


    Afzender:
    College van Burgemeester en Wethouders
    Portefeuillehouder: wethouder Goldhoorn