Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Raadsvergadering

woensdag 11 december 2024

19:30 - 23:00
Locatie

Raadzaal

Voorzitter
R.S. Cazemier

Agendapunten

  1. 1

    Belangstellenden zijn van harte welkom de vergadering bij te wonen.

  2. 2

    Onderwerpen kunnen aan de agenda worden toegevoegd of verwijderd.

  3. 3

    Iedereen kan onderwerpen die niet op de agenda staan onder de aandacht brengen of iets meegeven ter overweging aan de gemeenteraad.
    Wilt u het woord voeren, meldt dit voor aanvang van de vergadering aan de griffier. Geef aan waarover u het woord wil voeren.

  4. 4.a

    Raads- en collegeleden die namens de gemeente in het bestuur van een samenwerkingsverband zitten, kunnen mededelingen doen naar aanleiding van vergaderingen van dit samenwerkingsverband.

  5. 4.b

    Collegeleden kunnen mededelingen doen over de voortgang van grote projecten: Programma Wonen 135+, Duurzaamheid, Inningswijze Toeristenbelasting, Havenfront (project Schylger Haven) , Tonnenloods, Concessie Veerdiensten en Onderwijs

  6. 5

    De vragenronde is bedoeld om vragen te stellen aan portefeuillehouders over onderwerpen die niet op de agenda zijn geplaatst en waarover zij graag nader willen worden geïnformeerd. De vragen worden uiterlijk 24 uur voorafgaand aan de vergadering bij de griffie aangemeld. In de regel worden deze vragen in de vergadering mondeling beantwoord.

  7. 6

    Concrete tekstwijzigingen dienen voorafgaand aan de vergadering via e-mail te worden ingediend bij de griffier

  8. 7

  9. 8

    Tijdens deze raadsvergadering zal de raad zich uitspreken over de ontvankelijkheid van het initiatief. Voldoet het aan de voorwaarden die er zijn gesteld, dan zal de raad bepalen dat het op de volgende raadsvergadering zal worden geagendeerd voor inhoudelijke behandeling.


    Samenvatting
    Op woensdag 2 oktober 2024 is het burgerinitiatief “huurwoningen in oude campus” ingediend bij burgemeester Cazemier. Gevraagd is aan de raad een op te richten coöperatie gelegenheid te bieden huurwoningen te realiseren in de oude campus. De raad dient te besluiten of het burgerinitiatief voldoet aan de vereisten van het reglement van orde. Daar wordt gedeeltelijk niet aan voldaan. De raad kan daarom niet inhoudelijk besluiten over het burgerinitiatief. Voorgesteld wordt het burgerinitiatief in handen te stellen van het college.


    Gevraagd raadsbesluit
    1. Het burgerinitiatief voormalige campus af te wijzen, omdat het een niet tot de bevoegdheid van de raad behorend onderwerp betreft, omdat:
                   a) de verkoop van de voormalige campus een bevoegdheid van het college is.
                    b) er sprake is van doorkruising van het lopende verkoopproces conform de Beleidsnotitie gronduitgifte na Didam van de voormalige          campus.
                    c) er sprake is van strijdigheid met in deze raadsperiode genomen besluiten.
    2. Het burgerinitiatief voormalige campus niet te plaatsen op de agenda van de raad.
    3. Het burgerinitiatief door te zenden aan het college van burgemeester en wethouders met de bedoeling dat met de initiatiefnemers gezocht wordt naar kansen voor het realiseren van betaalbare huurwoningen elders op het eiland.
    4. De regeling omtrent burgerinitiatieven opnieuw vast te leggen in een verordening.


    Afzender/ in behandeling bij
    mr. R.S. Cazemier wnd. burgemeester

  10. 9

    Samenvatting:
    Het havengebied van Terschelling is voor eilandbewoners, bedrijven, toeristen en andere havengebruikers essentieel voor de toegang tot het eiland.
    Uit onderzoek is recentelijk gebleken, dat de onderhoudssituatie van het gemeentelijk deel van de veerhaven en van de Willem Barentzskade, inclusief de bijbehorende damwanden, beduidend slechter is dan tot voor kort werd gedacht. Daarom stellen wij uw raad voor de koers van het havenproject te wijzigen van wat wel is genoemd ‘innoveren & ontwikkelen’ naar ‘vervangen & renoveren’ van kades en keringen.
    Onderhoudswerkzaamheden zijn noodzakelijk om de te verwachten veiligheidsproblemen in de komende jaren te voorkomen. Op de lange termijn willen we ervoor zorgen, dat het havengebied zijn verbindende rol duurzaam en veilig kan behouden zonder ongewenste gebruiksbeperkingen in te moeten voeren.


    Gevraagd besluit:
    1. Vanwege de technisch constructieve staat van het havengebied, te besluiten tot een koerswijziging ten opzichte van het Masterplan Havengebied Terschelling en over te gaan tot “vervangen en renoveren”(c.q. het treffen van noodzakelijke maatregelen) en zo een veilig en duurzaam functionerende haven te creëren.
    2. Het ‘Uitvoeringsprogramma Havenfront Terschelling versie 9.2 d.d. 3 maart 2020’ van 23 september 2020 in te trekken.
    3. Het ‘Kaderplan Havenfront Terschelling’ van 15 december 2021 in te trekken.
    4. Beslispunt 7 van het besluit van 10 mei 2023 in te trekken en in plaats daarvan te besluiten: Alvorens tot aanbesteding over te gaan zal het college een (nieuw) havenplan en de bijbehorende uitvoeringsstrategie ter vaststelling aan de raad voorleggen.
    5. Het college opdracht te geven voor het opstellen van een adequate planning om acute constructieve veiligheidsrisico’s in de haven aan te pakken.
    6. Het college opdracht te verstrekken tot het ontwikkelen van een mobiliteitsvisie voor het havengebied.
    7. Het college opdracht te geven om, samen met andere overheden, vooruitlopend op de mobiliteitsvisie, te onderzoeken hoe de mobiliteit en het gebruik van de haven kunnen worden herzien, zodat de duurzame bereikbaarheid van de haven op lange termijn gewaarborgd wordt, zonder dat er ingrijpende en kostbare wijzigingen nodig zijn aan de huidige havenconfiguratie.


    Afzender: College van Burgemeester en Wethouders
    Portefeuillehouder: Wethouder Wassink

  11. 10

    Samenvatting:
    Terschelling kent twee onafhankelijk van elkaar opererende havenorganisaties, de gemeentelijke havendienst en de Stichting Passantenhaven. Deze situatie is ontstaan toen de huidige gemeentehaven nog eigendom van het Rijk was en de gemeente behoefte had aan een ‘eigen’ haven voor de recreatievaart.
    Die situatie is intussen veranderd. De gemeente heeft het eigendom van de haven overgenomen van Rijkswaterstaat en een eigen havendienst ingesteld. Om een goed bestuur te voeren, besloot het college op 20 juli 2021 na overleg met het bestuur van de stichting Passantenhaven om de twee havens samen te voegen tot één nieuwe havenorganisatie.
    Op 02-10-2024 heeft de gemeenteraad ingestemd met de overheveling van de gemeentelijke haven naar de bestaande stichting Passantenhaven Terschelling om tot een gezamenlijke havenbeheersorganisatie te komen. De huidige statuten en de gedateerde beheersovereenkomst dienen daartoe te worden aangepast. Voor een goede governance zal ook de rolverdeling tussen het Bestuur van de Stichting Passantenhaven, de Gemeenteraad en het College B&W worden aangepast.
    Gevraagd besluit:
    1. Geen wensen en bedenkingen ter kennis van het college te brengen met betrekking tot de wijziging van de statuten van de Stichting Passantenhaven Terschelling en in te stemmen met de wijziging van deze statuten;
    2. In te stemmen met de gewijzigde beheersovereenkomst voor de Stichting Passantenhaven Terschelling;
    3. In te stemmen met de rolverdeling Raad, College B&W en Bestuur Stichting Passantenhaven Terschelling m.b.t. de inrichting van de governance;
    4. In te stemmen met het voorstel het huidige bestuur per 01-01-2025 voor een periode van 6 maanden te benoemen als (interim) bestuur, met een optie tot verlenging met 3 maanden.


    **Afzender:**College van Burgemeester en Wethouders
    Portefeuillehouder: Wethouder Wassink

  12. 11

    Samenvatting
    Bijgaand treft u de 2e bestuursrapportage 2024 aan. In deze bestuursrapportage is een overzicht gegeven van de financiële stand van zaken over de periode januari tot en met september 2024.
    Deze 2e bestuursrapportage 2024 bevat ook een overzicht van de uitgaven met betrekking tot de personele lasten.


    Gevraagd besluit
    - De 2e bestuursrapportage 2024 en de daaruit voortvloeiende wijzigingen vast te stellen en financieel te verwerken in de begroting 2024.
    - De begrotingswijziging met een saldo ad. 573.000 positief vast te stellen en deze bij realisatie toe te voegen aan de algemene reserve.


    Afzender: College van Burgemeester en Wethouders
    portefeuillehouder: Wassink

  13. 12

    Samenvatting:
    De verschillende belastingverordeningen en tarieventabellen dienen voor belastingjaar 2025 te worden vastgesteld door de gemeenteraad om in 2025 belastingen en rechten te kunnen heffen.
    Bij heffingen met meerdere en verschillende tarieven worden, voor de leesbaarheid van de Verordening, de tarieven opgenomen in een bijbehorende tarieventabel. Indien in de Verordening geen inhoudelijke wijzigingen zijn, kan deze verordening ongewijzigd van kracht blijven. Het volstaat dan om alleen de tarieventabel aan te passen aan de tarieven voor het betreffende belastingjaar en deze te laten vaststellen door de gemeenteraad.


    Gevraagd raadsbesluit:
    de volgende belastingverordeningen en tarieventabellen vast te stellen voor 2025:
    - de verordening op de heffing en invordering van Rioolheffing 2025,
    - de verordening op de heffing en invordering van Onroerende zaakbelasting 2025,
    - de Tarieventabel Lijkbezorgingsrechten 2025,
    - de Tarieventabel Afvalstoffenheffing en Reinigingsrechten 2025,
    - de Tarieventabel Precario 2025 en
    - de Tarieventabel Leges 2025


    Afzender:
    College van Burgemeester en Wethouders
    Portefeuillehouder: wethouder Wassink

  14. 13

    Samenvatting:
    In de nota reserves en voorzieningen legt de raad de beleidskaders vast rondom de reserves en voorzieningen. Deze beleidskaders dienen vervolgens als uitgangspunt binnen de planning en control-cyclus en komen onder meer tot uitdrukking in de begroting en jaarrekening. De huidige nota reserves en voorzieningen is geldig tot eind 2024. De nieuwe Nota is op een aantal punten geactualiseerd en heeft een geldigheidsduur van 2025-2029. De Nota treedt in werking per 1 januari 2025.


    Gevraagd raadsbesluit:
    de nota reserves en voorzieningen 2025-2029 vast te stellen.


    Afzender:
    College van Burgemeester en Wethouders
    Portefeuillehouder: wethouder Wassink

  15. 14

    Samenvatting:
    De Algemene Subsidieverordening (Asv) geeft de algemene regels die gelden bij
    het subsidieproces van de gemeente Terschelling. De huidige Asv dateert uit 2011
    is niet meer actueel. In de ontwerp Asv 2025 zijn de actuele regels met betrekking
    tot staatssteun en Europese regelgeving verwerkt. Daarnaast is de regeling waar
    mogelijk eenvoudiger gemaakt, zowel wat betreft leesbaarheid als wat betreft
    werkwijze voor het doen en behandelen van subsidieaanvragen. Het ontwerp wordt ter inzage gelegd.


    Gevraagd raadsbesluit:
    De ontwerp Algemene Subsidieverordening ter inzage te leggen.


    Afzender:
    College van Burgemeester en Wethouders
    Portefeuillehouder: wethouder Ruige

  16. 15

    Samenvatting
    De gemeentelijke rekenkamer onderzoekt of het gemeentelijke beleid zinnig, zuinig en zorgvuldig uitgevoerd wordt. De gemeentewet schrijft voor dat de gemeenteraad een rekenkamer instelt. Een rekenkamerfunctie of rekenkamercommissie is niet meer mogelijk. De gemeente Terschelling neemt nu deel in de gemeenschappelijke rekenkamercommissie Waddeneilanden. Het voorstel is om de bestaande samenwerking voort te zetten en de rekenkamercommissie om te vormen naar een rekenkamer die een personele unie aangaat.


    Gevraagd besluit
    1. De Verordening Rekenkamer Waddeneilanden gemeente Terschelling vast te stellen.
    2. De samenwerkingsovereenkomst Rekenkamer Waddeneilanden 2024 vast te stellen.
    3. De heer E. Boneschansker met ingang van 1 januari 2025 te benoemen tot voorzitter van de rekenkamer:
    4. De heer J. van Dijk met ingang van 1 januari 2025 tot lid van de rekenkamer te benoemen
    d. Mevrouw E. Fogl met ingang van 1 januari 2025 tot lid van de rekenkamer te benoemen
    5. Te benoemen tot lid van de begeleidingscommissie: J.W. Adams.


    Afzender
    Griffier T. de Jong

  17. 16

    Samenvatting
    Op 19 juni jl. heeft de gemeenteraad een zienswijze ingediend op het ontwerp van de wijziging van de Gemeenschappelijke Regeling De Waddeneilanden 2024. Deze zienswijze is integraal overgenomen in de definitieve versie van de gewijzigde regeling. Wanneer de raad het college toestemming daartoe geeft, kan het college de gewijzigde regeling vaststellen.


    Gevraagd besluit
    het college toestemming te geven om de gewijzigde Gemeenschappelijke Regeling De Waddeneilanden 2024 vast te stellen.


    Afzender 
    College van Burgemeester en Wethouders
    portefeuillehouder: Burgemeester Cazemier


    GR = Gemeenschappelijke Regeling (een samenwerking tussen de 5 Waddeneilanden)

  18. 17

    Samenvatting:
    De huidige verordening is sterk verouderd en geeft onduidelijkheid. De nieuwe verordening geeft een formeel kader waarin de taken, bevoegdheden en samenstelling van de Adviesraad duidelijk worden vastgelegd. De Adviesraad biedt inwoners, cliënten en belangenorganisaties een platform om hun stem te laten horen en invloed uit te oefenen op het gemeentelijk beleid op het gebied van zorg, welzijn, werk en inkomen.


    Gevraagd raadsbesluit:
    De ‘Verordening Adviesraad sociaal domein Noardwest Fryslân 2025’ vast te stellen.


    Afzender:
    College van Burgemeester en Wethouders
    Portefeuillehouder: wethouder Goldhoorn

  19. 18

    Toegevoegd aan de agenda op 6 december 2024.
    Dit agendapunt is onder voorbehoud van besluitvorming bij agendapunt 10. betreffende de Stichting Waddenhaven Terschelling.


    Samenvatting
    Met ingang van 1 januari 2025 wordt de exploitatie van de gemeentehaven en de jachthaven uitgevoerd door de stichting Waddenhaven Terschelling. Deze stichting legt liggelden op aan de bezoekers van de havens.
    De gemeentelijke Verordening op de heffing en invordering van Havengeld 2021 en de Tarieventabel 2024 dient daarom ingetrokken te worden.


    Gevraagd besluit
    Vaststellen van de Verordening tot intrekking van de Verordening op de heffing en invordering van havengeld 2021.


    Afzender College van Burgemeester en Wethouders
    portefeuillehouder Wethouder Wassink